طبیعی است این حق شماست که بعد از تصادف از مقصر یا مسبب حادثه شکایت کنید. تصادف رانندگی چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی امکان شکواییه دارد. همچنین اگر منجر به بروز خسارت جانی یا صرفاً آسیب به بدنه یا خود ماشین شده باشد، میتوانید از مقصر دیه طلب کنید. البته باید توجه داشته باشید که برای شکایت بعد از تصادف رانندگی، مهلت شکایت بعد از تصادف نیز محدود است و باید در زمان مشخصی اقدام کنید.
اگر شما خریدار خودرو تصادفی هستید، اطلاع از این مهلت قانونی میتواند در پیگیری حقوقی و دریافت خسارت احتمالی بسیار مؤثر باشد.
در این مقاله از تصادفی سعی داریم به بررسی مراحل و مهلتهای قانونی پس از تصادف رانندگی، شکایت و دریافت خسارت بپردازیم تا با اطلاعی که از این مقاله به دست میآورید، بتوانید با اقدام به موقع، خسارت خود را دریافت کنید.
جدول راهنمای مهلتها و مراحل شکایت بعد از تصادف رانندگی
نوع تصادف / خسارت | اقدام مورد نیاز | مهلت قانونی | توضیحات |
---|---|---|---|
اعلام تصادف به بیمه | اطلاعرسانی اولیه | حداکثر 5 روز از وقوع حادثه | در صورت تأخیر، نیاز به ارائه عذر موجه |
خسارت مالی (بدون جرح) | مراجعه به بیمه یا شکایت حقوقی | نامحدود (مرور زمان ندارد) | مشروط به وجود مدارک مثل کروکی |
خسارت جرحی قابل گذشت | شکایت کیفری | حداکثر 1 سال از وقوع تصادف | شامل زایمان زودرس، نقص عضو غیرضروری و… |
خسارت جرحی غیرقابل گذشت | شکایت کیفری | بدون محدودیت زمانی | شامل فوت، نقص عضو اساسی، سقط جنین، از کارافتادگی اعضا |
تصادف منجر به فوت | شکایت کیفری + دیه | حداکثر 2 سال برای شکایت | جرم عمومی، امکان حبس برای مقصر |
مراجعه به بیمه پس از صدور حکم | دریافت خسارت از بیمه | حداکثر 20 روز از صدور حکم دادگاه | پس از این مهلت، دیه به صندوق خسارتهای بدنی واریز میشود |
طرح دعوای حقوقی برای خسارت بالا | شکایت از طریق دادگاه حقوقی | تا 2 سال از وقوع حادثه (ماده 36) | در صورت نرسیدن به توافق یا نپرداختن خسارت توسط بیمه یا مقصر |
شکایت در شورای حل اختلاف | خسارت کمتر از ۳۰ میلیون تومان | بهتر است در اسرع وقت | برای خسارتهای بالاتر، مراجعه به دادگاه حقوقی الزامی است |
عدم حضور راننده مقصر در بیمه | دریافت خسارت بدون حضور او | در چارچوب تفاهمنامه بیمه مرکزی | نیاز به مدارک و اثبات حادثه |
دریافت خسارت بدون کروکی | فقط در خسارت مالی زیر 20 میلیون تومان | محدود به یک بار در اعتبار بیمه بدنه | رضایت طرفین الزامی است |
پرداخت دیه توسط بیمه | اجرای حکم دیه توسط بیمه | حداکثر 20 روز | پس از آن باید از صندوق پیگیری شود |
پرداخت دیه توسط راننده (در تصادف غیرعمد) | اجرای حکم دیه | حداکثر 2 سال قمری | برای خطای محض مثل خوابآلودگی: 3 سال قمری |
تا چه مدت بعد از تصادف میتوان شکایت کرد ؟
بر اساس ماده ۱۵ قانون بیمه، مراجعه به بیمه و اطلاع رسانی در خصوص تصادف از مهمترین اقدامات پس از وقوع تصادف رانندگی است. طبق این ماده، بیمهگذار (راننده) تا ۵ روز فرصت دارد تا بیمهگر (شرکت بیمه) را از حادثه مطلع کند. در صورت گذشت این زمان، بیمهگذار باید عذر موجه ارائه دهد و ثابت کند که به دلیل شرایط غیرقابل پیشبینی یا حوادث غیرمترقبه، امکان اطلاعرسانی را نداشته است.
همچنین، مهلت شکایت بعد از تصادف برای دریافت خسارت از مقصر، بسته به نوع خسارت (جانی یا مالی) و مقررات محلی متفاوت است، اما معمولاً افراد باید ظرف ۳ تا ۶ ماه از تاریخ حادثه نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند.
ماده 32 بیمه اجباری
این قانون به مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف جرحی میپردازد. بر اساس این قانون، افراد زیان دیده (اعم از شخص ثالث یا خود راننده مقصر)، اولیای دم یا ورثه قانونی آن ها تا 20 روز بعد از صدور حکم دادگاه و قطعی شدن مبلغ خسارت وقت دارند به شرکت بیمه مراجعه و خسارت بگیرند. طبق این ماده، شرکت بیمه موظف است تا در این مهلت مبلغ خسارت تعیین شده توسط دادگاه را به بیمهگر یا فرد خسارت دیده بپردازد
نکته مهم این است که بعد از 20 از صدور حکم مبلغ خسارت به صندوق خسارت های بدنی دادگستری واریز می شود. پس بعد از گذشت این مهلت 20 روزه مراجعه به بیمه تاثیری ندارد بلکه اولیای دم یا ورثه بایستی به دادگاه مراجعه کنند
همچنین در صورتی که راننده در حین حادثه شرب خمر و استعمال مواد مخدر کرده باشد بیمه شخص ثالث ابتدا خسارت را پرداخت میکند و بعد آن را از راننده مقصر درخواست می کند.
ماده 36 قانون بیمه
بیمهگذار (در صورت داشتن عذر موجه) بعد از 5 روز هم میتواند برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند. ماده 36 به حداکثر مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف یا اصطلاحاً «مرور زمان دعاوی برای بیمهگذار» پرداخته است و بر اساس آن، اگر بیمهگذار قصد داشته باشد خسارت خود یا شخص ثالث را از شرکت بیمه طلب کند، به 2 سال نیاز دارد. بعد از گذشت این مدت، قانون بیمه حادثه را مشمول گذر زمان می داند و شرکت بیمه را از پرداخت خسارت معاف میکند. فراموش نکنید ضمانت اجرای عدم رعایت مهلت شکایت بعد از تصادف بسته به نوع تصادف و قوانین مرتبط، میتواند تبعات قانونی داشته باشد
بر اساس این قانون حداکثر زمانی که بعد از تصادف جرحی، فوتی و سایر حوادثی که به زمان زیاد نیاز دارد (مراجعه به پزشکی قانونی، دادگاه و انتظار برای صدور حکم) حداکثر 2 سال است.
مهلت شکایت بعد از تصادف چقدر است؟
در صورت فرار راننده از صحنه تصادف یا انصراف از پیگیری خسارت از بیمه شخص ثالث راننده مقصر به هر دلیل، باز هم می توانید به مراجع قانونی مراجعه کنید ، طلب خسارت نماید.مهلت شکایت بر اساس نوع تصادف انجام می شود که عبارتند از:
مهلت شکایت بعد از تصادف غیر جرحی
در دادرسی مدنی، مرور زمان وجود ندارد و راننده خسارت دیده تا هر زمانی که بخواهد حق شکایت از راننده مقصر را دارد و می تواند خسارت خود را مطالبه کند. البته برای گرفتن خسارت باید مدارک قابل اثبات مثل کروکی پلیس و … ارائه دهید. بر اساس ماده های 716 و 717 قانون مجازات اسلامی، موارد زیر در دسته تصادف جرحی قابل گذشت قرار میگیرند و زیان دیده میتواند حداکثر تا یک سال بعد از وقوع تصادف، مهلت دارند از مقصر شکایت کند
- زایمان قبل از موعد
- ضعف یا نقص دائمی یکی از اعضای بدن که در وظایف ضروری زندگی نقش ندارد.
- از بین رفتن قسمتی از اعضای بدن فرد زیان دیده بدون ازکارافتادگی
همچنین مهلت شکایت از راننده مقصر در صورت بروز خسارات جانی خفیف تر، همان یک سال است.
مهلت شکایت بعد از تصادف جرحی
مهلت شکایت بعد از تصادفات جرحی، با توجه به شدت خسارات وارد شده به زیان دیده تعیین می شود. ماده 715 قانون مجازات اسلامی ، موارد زیر در دسته تصادف جرحی غیرقابلگذشت قرار داده است و این حق را به زیان دیده داده که در هر زمانی از مقصر شکایت و طلب خسارت کند.
- فوت
- سقط جنین
- ابتلای زیان دیده به مرض دماغی (روحی) یا جسمی
- از کار افتادن حواس پنجگانه
- تغییر شل دائمی اعضای بدن یا صورت زیان دیده
- از کار افتادن اعضای بدن دخیل در وظایف ضروری زندگی
نکته : تصادفی که منجر به فوت شود، جنبه عمومی جرم دارد و بر اساس آن برای راننده مقصر 6 ماه تا 3 سال حبس خواهد شد. البته این قانون منوط به این است که فرد زیان دیده تا 2 سال بعد از وقوع حادثه از مقصر شکایت کند.
موارد شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف
تصادفات در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته خسارتی، فوتی و جرحی تقسیم می شوند. در تصادفات فوتی و جرحی، بنا به درخواست اولیای دم فرد فوت شده یا خود فرد خسارت دیده، برای شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف باید به دادسرا مراجعه و شکوائیه خود را از طریق مرجع کیفری پیگیری کند.
اما در تصادفات خسارتی صرفا موجب اسیب به خودرو شده و فوت یا جرحی نبوده اگر راننده مقصر و طرف خسارت دیده، با یکدیگر توافق کنند، می بایست هر دو طرف ابتدا به شرکت بیمه راننده مقصر مراجعه نمایند. در صورتی که بیمه خسارت را به طور کامل پرداخت کند دیگر نیازی به مراجعه به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف نخواهد بود. اما اگر راننده مقصر از توافق با طرف خسارت دیده در مراجعه به بیمه خودداری کند و یا اینکه بیمه مسبب حادثه تمام خسارت طرف مقابل را جبران نکند، فرد خسارت دیده به تناسب مورد، برای دریافت تمام یا بخش باقی مانده از خسارت خود باید به مرجع قضایی مراجعه کند.
آیا امکان باطل کردن رضایت توسط زیان دیده وجود دارد؟
بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث سال 1395، افرادی که بعد از ابلاغ این قانون در تصادفات رانندگی حادثه دیده و رضایت داده اند، میتوانند رضایت خود را باطل و برای دریافت خسارت به مراجع قانونی مراجعه کنند؛ البته به شرطی که وقوع حادثه و خسارات ناشی از آن مورد تایید پلیس، پزشکی قانونی و غیره می باشد.
مقصر تا چه مدت برای پرداخت دیه فرصت دارد؟
بعد از صدور حکم دادگاه، راننده مقصر باید در مدت مشخصی دیه را به حساب فرد زیاندیده یا دادگاه واریز کند. مهلت پرداخت دیه برای انواع مختلف حوادث رانندگی به شرح زیر می باشد:
دیه قابل پرداخت توسط شرکت بیمه:
- حداکثر تا 20 روز
- تصادف غیرعمدی: 2 سال قمری
تصادف با علت خطای محض مثل خوابیدن و جنون هنگام رانندگی:
- 3 سال قمری
مراحل شکایت از راننده مقصر در شورای حل اختلاف
مراحل شکایت از راننده مسبب حادثه و مقصر در شورای حل اختلاف با توجه به این که خسارت مالی، جانی و یا جرحی است، متفاوت می باشد. در ادامه به مراحل شکایت از راننده مسبب حادثه می پردازیم
در صورت وجود خسارت مالی
اگر در هنگام رخداد تصادف، خسارت مالی ایجاد شود، سه حالت برای آنان رخ خواهد داد:
- حالت اول
هر دو طرف در مورد خسارت به توافق رسیده و فرد مقصر بدون مراجعه به شرکت بیمه تمامی خسارت را پرداخت می کند. این مورد زمانی رخ می دهد که میزان خسارت بسیار پایین است.
- حالت دوم
اگر شخص مقصر بیمه داشته باشد، خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.
- در حالت سوم
در این صورت طرفین هیچ توافقی بین طرفین تصادف صورت نگرفته است چون میزان خسارت در آن بسیار زیاد است. در این صورت، اگر راننده مقصر از به مراجعه به بیمه سر باز زند یا نخواهد خسارت آن را بپردازد، فرد خسارت دیده به مرجع قضایی مراجعه کرده تا بتواند خسارت آن را مطالبه کند
در صورت عدم توافق طرفین
با توجه به قانون ها و مقررات مصوب سازمان بیمه مرکزی اگر میزان خسارت کم تر از ۳۰ میلیون باشد، فرد می تواند به از طریق شورای حل اختلاف شکایت کند. اگر میزان خسارت بیش از ۳۰ میلیون بود، باید به دادگاه حقوقی مراجعه نماید.
نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادفات در صورت خسارت جرحی
در صورت رخداد خسارت جرحی با توجه به مراحل قانونی باید به دادسرا مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که در این صورت می بایست کروکی ارائه دهید دراینصورت باید مراحل زیر را طی نمایید:
- تشکیل پرونده در دادسرا
- ارائه مدارک مورد نیاز مانند بیمه نامه و نامه پزشکی قانونی
- بررسی اصل بودن بیمه نامه توسط مقام قضایی
- صدور یک قرار مناسب
- ارجاع پرونده به کارشناس
- انجام تحقیقات محلی
- اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
- صدور قرار جلب
- صدور رأی توسط دادگاه
نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادفات در صورت خسارت فوتی
اگر در صورت رخداد تصادف راننده منجر به قتل غیرعمد شود، مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که اگر راننده دارای سرعت غیرمجاز باشد و یا در اثر نقص فنی خودرو، تردد در محل غیرمجاز و یا حالت مستی باعث قتل شود، به عنوان قتل غیرعمد شناخته می شود که در آن مجازات قصاص عملی نمی گردد. دراینصورت پرداخت دیه کافی است.
مدارک لازم برای شکایت تصادف
برای اینکه بتوانید از راننده مقصر شکایت کنید می بایست یک سری مدارک را ارائه دهید که این مدارک عبارتند از:
- کروکی تصادف
- صورتجلسه پلیس
- برگه های بازجویی
- بیمه نامه شخص ثالث
- گواهینامه و کارت خودروی طرفین
- کارت ملی، شناسنامه صاحب خودرو
- در صورت نیاز، گواهی پزشکی قانونی، گواهی فوت و گواهی انحصار وراثت
نمونه متن شکایت از راننده مقصر در تصادف
در بخش زیر یک نمونه از متن شکایت را در اختیار شما قرار داده ایم.
ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…..
با سلام
احتراماً به استحضار می رساند اتومبیل این جانب خواهان پرونده به شماره پلاک ……. در اثر تصادف اتفاق افتاده در تاریخ ………. که حسب گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی مقصر آن خوانده محترم بود آسیب دید که براساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری مبلغ خسارت ۵۵ میلیون تومان تعیین شده است. لذا با تقدیم این دادخواست با استناد به مواد یک و دو قانون مسئولیت مدنی و مواد ۳۲۸ قانون مدنی و ۱۹۸ و ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به پرداخت مبلغ ۵۵ میلیون تومان بابت خسارات وارده به خودروی اینجانب، قیمت خودرو و خسارت و هزینه های دادرسی من جمله هزینه دستمزد کارشناس رسمی دادگستری مورد استدعا می باشد.
هزینه شکایت تصادف چقدر است؟
با توجه به ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی، هزینه دادرسی برگه های ارائه شده به دادگاه ،هزینه قرارها و احکام دادگاه را شامل می شود.
با توجه به ماده ۵۰۳ قانون، تمامی هزینه های مربوط به دادخواست کتبی یا شفاهی، اعتراض به حکم غیابی و متقابل، اعتراض شخص ثالث و دادخواست تجدیدنظر و فرجام، اعاده دادرسی، هزینه وکالت نامه و برگه های اجرایی ابطال تمبر یا واریز وجه به حساب خزانه دولت پرداخت خواهند شد.
در صورت عدم پرداخت خسارت تصادف توسط مقصر چه می شود؟
اگر میزان خسارت به وجود آمده بسیار زیاد باشد، دراینصورت ممکن است فرد مقصر از پرداخت خسارت سر باز زند. دراینصورت می توانید یک شکواییه نامه تهیه کرده و آن را به شورای حل اختلاف یا مقامات قضایی تحویل دهید تا بتوانید از این طریق طلب خسارت کنید. توجه داشته باشید که داشتن کروکی اهمیت بسیار زیادی دارد تا میزان خسارت وارده به خوبی معین شود.
اگر مقصر تصادف در بیمه حاضر نشود می توانیم هم چنان خسارت بگیریم؟
در صورت وقوع تصادف و نیاز به دریافت خسارت، پس از مراجعه به واحد خسارت بیمه، اگر راننده مقصر در مکان حضور نداشته باشد. بدین منظور قانون راه حل هایی را برای آن در نظر گرفته شده است.
با توجه به قانون جدید، فرد زیان دیده می تواند حتی بدون حضور مقصر نیز، خسارت خود را دریافت کند. دیگر مانند گذشته برای پرداخت خسارت نیازی به حضور فرد مقصر نیست. برای این کار یک تفاهم نامه نیز میان بیمه مرکزی ایران، پلیس راهور جمهوری اسلامی و سندیکای بیمه گران امضا شده است تا پرداخت خسارت در کمترین زمان ممکن بدون حضور مقصر تصادف انجام شود.
شکایت تصادف بدون کروکی
بیشتر مواقع دیده شده است که در تصادف رخ داده کروکی وجود ندارد. اما در شرایط خاص می توانید حتی بدون کروکی نیز از شرکت بیمه خسارت خود را مطالبه کنید. اما دراینصورت رضایت هر دو طرف برای آن ضروری است.
برای دریافت خسارت خود در صورت نداشتن کروکی از راننده مسبب حادثه، خسارت باید حتماً مالی باشد. اگر خسارت شما کم تر از ۲۰ میلیون است، می توانید بدون کروکی خسارت آن را از بیمه بدنه طلب کنید. فراموش نکنید که تنها یک بار می توانید در مدت اعتبار بیمه نامه بدنه تا سقف مجاز بیمه نامه از آن استفاده نمایید.
نکات مربوط به مهلت شکایت بعد از تصادف
برای مهلت شکایت بعد از تصادف فوتی جرحی لازم است چند نکته را رعایت کنید که این نکات عبارتند از:
- سرعت عمل
تأخیر در ثبت شکایت باعث پیچیدگی فرایند رسیدگی و مشکلاتی در جمعآوری مستندات خواهد شد.
- مهلت اعلام خسارت به بیمه
شما باید حداکثر ظرف 72 ساعت (3 روز) پس از وقوع تصادف، خسارت را به بیمهگر شخص مقصر یا بیمهگر خود اطلاع دهید
- نحوه شکایت
در تصادفات مالی، با خسارت کمتر از 20 میلیون تومان، میتوانید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. در تصادفات جرحی، برای شکایت از راننده مقصر، باید به دادگاه مراجعه کنید.
- اعتراض به نظریه کارشناسی
میتوانید ظرف یک هفته پس از ابلاغ نظریه، به دفتر بازپرسی مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنید
- مهلت پرداخت خسارت دیه
مهلت پذیرش پرداخت خسارات دیه توسط بیمه، 4 سال است و مدت زمان پرداخت دیه، حدودا 15 روز بعد از رای دادگاه تعیین شده است.
- مراجعه به بیمه
پس از تصادف، برای تشکیل پرونده و طلب خسارت، باید حداکثر ظرف 5 روز به شرکت بیمه مراجعه کنید.
- گرفتن کروکی تصادف
اگر افسر پلیس در محل تصادف حضور داشت و کروکی را در سیستم ثبت کرده بود راحت تر می توانید نسبت به درخواست طلب یا شکایت بعد از تصادف اقدام کنید.
- عدم تغییر در اموال مورد خسارت
تا زمان صدور نظریه کارشناس رسمی دادگستری ، نباید اقدام به بازسازی یا تغییر در اموال مورد خسارت کنید.
از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم شما می توانید کلیه سوالات خود را درباره مهلت شکایت بعد از تصادف را در قسمت کامنت ها با ما و خوانندگان ما در میان بگذارید.