آیا می دانستید با آزاد آسازی واردات خودرو دولت عرضه و تولید خودروهای برقی ایرانی را به صورت جدی تر شروع کرده است. تولید خودروهای برقی ایرانی از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. از آن زمان تاکنون شرکت های خصوصی و دولتی ایرانی نمونه ها اولیه را به بازار معرفی کردند اما به دلیل ضعف دانش فنی و نبود زیرساخت ها امکان تولید انبوه و فروش تجاری آنها فراهم نبوده است. تا سال 1401 دولت به فکر عرضه این گونه خودروها افتاد. مهم ترین مزایای خودروهای برقی کاهش مصرف بنزین است مدل های متنوعی از خودروهای برقی را به بازار عرضه شده است. در این مقاله از تصادفی سعی داریم شما را با بهترین خودروهای برقی موجود در ایران همچنین با مرکز خرید و فروش ماشین تصادفی در تهران آشنا کنیم. تا اگر قصد خرید ماشینی برقی را دارید، مطالعه این مقاله در انتخاب بهترین ماشین برقی ایرانی به شما کمک کند.
جدیدترین مدل های خودرو برقی ایران
خودروهای برقی ایرانی سابقهای ۲۰ ساله دارند. اولین ماشین الکتریکی که توسط ایرانی ها تولید شد، آریانا نام داشت در ادامه به بررسی کامل 4 تا از برندهای معتبر خودروهای برقی در ایران می پردازیم. همچنین آشنایی با شرایط فسخ قرارداد خودرو به شما در معاملات کمک زیادی خواهد کرد.
تارا برقی
اولین خودرویی که می خواهیم به شما معرفی کنیم تاراست که از خودروهای تسلا الهام گرفته است. این خودرو با همکاری دو شرکت ایران خودرو و جتکو طراحی و تولید شده است.
ویژگی ها
- باتری با ظرفیت ۴۵ کیلووات ساعت
- پیمودن ۳۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ
- زمان شارژ سریع کمتر از ۳۰ دقیقه ، با شارژ خانگی در حدود ۱۰ ساعت
- توان خروجی موتور برقی ۱۶۰ اسب بخار
- حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
- حداکثر سرعت آن به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
- طی کردن مسافت از حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۹ ثانیه
تفاوت ظاهری تارا برقی با مدل معمولی چیست؟
تفاوت اصلی تارا برقی با مدل معمولی در آینه های خاص و منحصر به فرد آن است. این آینه ها مانند لنزهای عریضی عمل کرده و کلیه نقط کور را پوشش می دهد و در نهایت تصاویر را در صفحه نمایشگر خودرو نشان می دهد. هم چنین از تکنولوژی دید در شب، برخوردار شده است که در شرایط نوری نامناسب بتواند عملکرد خوبی داشته باشد و تصاویر شفافی از محیط اطراف ارائه دهد.
رانا برقی
این خودرو چندان جدید نیست چون اولین نسخه تولیدی آن در سال 1398 عرضه شده است. اما در طی سال در سیستم فنی آن ارتقا یافته است. این خودرو از جدیدترین مدل های خودرو برقی ایران می باشد که ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ از رانا EV را به نمایش عموم درآورد. جالب است بدانید که رانا برقی شباهت زیادی به خودروی چینی BYD E6 دارد اماکاملا مقرون به صرفه تر است
ویژگی ها و مشخصات فنی
- پیشرانه الکتریکی توان ۱۲۰ اسببخار
- گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر
- حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
- مجهز به پیشرانه ای بنزینی به حجم ۱.۰ لیتر و از نوع DOHC
- باتری ۳۰ کیلووات ساعتی
- قابلیت شارژ سریع در مدت ۴۵ دقیقه
- زمان شارژ با ولتاژ معمولی حدود ۸ ساعت
- حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر
- رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۱۰ ثانیه
ساینا S برقی
طبق بررسی نظرات خریداران خودرو برقی ایران خودروی برقی پرطرفدار دیگر ساینا S برقی می باشد . ساینا S برقی یا Saina EV هاچ بک است که کاملا امروزی و مدرن طراحی شده است طراحی جلوی آن کاملا شبیه ساینا S صندوق دار است اما در قسمت عقب به تیبا ۲ شباهت دارد.
ویژگی ها و مشخصات فنی
- قدرت موتور الکتریکی معادل ۹۰ اسب بخار
- حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت
- دارای باتری های لیتیوم یونی، تا حدود ۲۰۰ کیلومتر
- شتاب از حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را فقط در ۱۲ ثانیه
- زمان شارژ باتری با برق خانگی، حدود ۴ ساعت و با شارژ سریع، ۸۰ درصد از ظرفیت باتری فقط در ۴۰ دقیقه
دنا پلاس پلاگین هیبرید
دنا پلاس پلاگین هیبرید، خودرو برقی مناسب برای ایران می باشد که در این لیست با آن می پردازیم. این خودرو هم با برق کار می کند و هم بنزین مصرف می کند. این خودرو توسط شرکت ایران خودرو در سال 1398 معرفی شد.
ویژگی ها و مشخصات فنی
- باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۱۴ کیلووات ساعت و ولتاژ ۳۵۰ ولت
- امکان پیمایش ۶۷ کیلومتر در حالت برقی
- ۱۰۰۰ کیلومتر در حالت هیبریدی
- مصرف انرژی ۲۰ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
- شارژ سریع باتری در ۳۰ دقیقه و شارژ خانگی در حدود ۴ ساعت
- موتور بنزینی ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری با مصرف ترکیبی آن به ۳.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مقایسه خودروهای برقی در ایران
بهترین خودروهای برقی جهان و در بازار ایران از لحاظ منبع تغذیه و پیشرانه به چهار دسته برقی و هیبریدی، سلول سوختی و خورشیدی دسته بندی می شوند.
- خودرو برقی (BEV)در مقایسه با خودروی هیبرید (HEV)برای تامین انرژی فقط از باتری استفاده می کند و پیشرانه آن کاملا الکتریکی است . اما خودروی هیبرید خودروهای هیبرید از ترکیب یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی (معمولا ضعیف) برای تامین نیرو استفاده میکنند
- خودرو های تمام برقی بازدهی بیشتر و صدای کمتری نسبت به خودروهای هیبرید دارند و خودروهای سلول سوختی از انواع هیبرید و تمام برقی نیز بازدهی و صدای کمتری دارد.
- در خودرو سلول سوختی (FCEV)از تکنولوژی پیل سوختی برای تولید برق استفاده میشود. و آلایندگی آن ها نسبت به خودروهای تمام برقی تقریبا صفر است و فقط آب از اگزوز آن ها بیرون میآید
- خودروی خورشیدی که از انرژی آفتاب برای تولید نیرو و حرکت استفاده میکند از انواع هیبریدی تمام برقی و حتی سلول ساختی الایندگی کمتری دارد.
سرویس و نگهداری خودروهای برقی در ایران
یکی از مهم ترین اجزای کلیدی که در حفظ و نگهداری خودروهای برقی به آن باید توجه کنید روش های مراقبت از باتری و به حداکثر رساندن عملکرد و طول آن هاست
- حتما هنگام شارژ خودروی برقی خود از تجهیزات شارژ و روش های مشخص که کمپانی سازنده پیشنهاد داده استفاده کنید.
- باتری را تا حداکثر ظرفیت و تخلیه کامل باتری مکررا شارژ نکنید. سعی کنید برای استفاده روزانه، سطح باتری را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.
- دماهای بسیار گرم و بسیار سرد بر عملکرد باتری تاثیر منفی دارد اگر خودروی برقی شما از ویژگی های مدیریت دمای باتری برخوردار است، آن را فعال کنید تا از باقی ماندن باتری در محدوده دمایی مطلوب اطمینان حاصل کنید.
عملکرد خودروهای برقی در ایران
تمام خودروهایی برقی موجود در ایران نمونه هایی از تلاش های موفقیت آمیز شرکت های ایرانی می باشند. با اینکه قیمت خودروهای برقی در ایران بالاست اما این خودروها از نظر فنی و عملکردی بسیار بالا و راه حل عالی برای کاهش مصرف بنزین و کمک به محیط زیست می باشند. امیدواریم در آینده شاهد تولید بیشتر خودروهای برقی در ایران باشیم و هم چنین با فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز تولید و فروش خودروهای برقی ایرانی را بیشتر و واردات خودروهای کارکرده را کمتر کنیم.