ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف چیست؟

به حالت استپ یا سکته در زمان شتاب یا استارت زدن خودرو، ریپ زدن ماشین گفته می شود که معمولا با بالا رفتن کارکرد موتور اتفاق می افتد. ریپ زدن ماشین ممکن است برای کثیفی در اگزوز و انژکتورها، ایراد در سیستم جرقه زنی، ایراد در شمع خودرو و … اتفاق افتد. ما در ادامه به بررسی 10 تا از مهم ترین دلایل ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف می پردازیم، از شما دعوت  می کنیم تا انتهای این مطلب از تصادفی همراه ما باشید.

مهم ترین دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

ما در ادامه علت های ریپ زدن خودرو را در شرایط مختلف از جمله، شتاب گیری، روشن کردن ماشین، دنده یک، در دور پایین، در حالت درجا، اول صبح، گاز دادن و سربالایی بررسی کرده ایم.

بررسی 10 دلیل ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گیری

در ابتدا به دلایلی می پردازیم که معمولا در هنگامی که ماشین شتاب می گیرد یا افزایش سرعت پیدا می کند ریپ می زند:

1. وجود گرفتگی یا کثیفی اگروز

یکی از علت های ریپ زدن به موتور ماشین سیستم مکش هوا و تخلیه دود مربوط می شود. وقتی سیستم مکش دچار گرفتگی شود نمی تواند هوای تمیز را به داخل مکش کند. برای همین دود به طور روان از طریق اگزوز تخلیه نمی شود، باعث می شود تا ماشین ریپ بزند

 اگر اگزوز سوراخ شده باشد نشتی به وجود می آورد. نشتی نیز در سیستم مکش هوای موتور و اگزور اختلال ایجاد می کند  و ریپ زدن را به همراه دارد.در این صورت صدای موتور غیرعادی شده و خودروی شما سروصدای بیشتر ایجاد می‌کند. اگر منیفولد اگزوز ترک خوردگی یا نشتی داشته باشد، گازهای داغ اجزای پلاستیک اطراف خروجی اگزوز را ذوب می کنند و همین امر باعث می شود تا دود اگزوز به داخل کابین نفوذ کند. رانندگی در چنین شرایط واقعا خطرناک است.

2. ایراد در سیستم جرقه ‌زنی و شمع و وایرها

ریپ زدن در هنگام شتاب گیری

در صورتی که در سیستم جرقه زنی و برق رسانی به شمع خودروها اختلال ایجاد شود ماشین ریپ می زند. در صورتی که شمع و وایرهای خودروتان خراب شده باشد و آن ها تعویض نکنید، سیستم جرقه زنی نمی تواند کارکرد خود را به درستی انجام بدهد و شاهد ریپ زدن ماشین خواهید بود. خرابی در سیستم کوئل، نقص در وایرها و برق‌دزدی وایر شمع‌ ها این ایراد را در کارکرد خودرو به همراه دارد.

3. ایراد در فیلر شمع خودرو

یکی از نادرترین علت ریپ زدن ماشین در حین حرکت ایراد در ایسیو، سیم‌کشی کوئل به شمار می رود. خودروهای دوگانه ‌سوز حساسیت بیشتری نسبت به سالم بودن شمع‌ ها دارند. در صورتی که شمع ها خراب باشند، ماشین تان ریپ می زند. خرابی فیلر شمع نیز از دیگر دلایل بروز این عیب می‌تواند باشد.

4. وجود ایراد در سیستم سوخت ‌رسانی

در صورتی که مغزی پمپ بنزین نتواند فشار لازم جهت پمپاژ بنزین به سر انژکتورها را فراهم کند، موتور به خوبی کار نمی کند.و سامانه برق رسانی ضعیف موتور خودرو را وارد به ریپ زدن می کند. هم چنین اگر یکی از انژکتورها ماشین خراب شده باشد یا سوزن آن گرفته باشد ماشین ریپ می زند.

از طرف دیگر اگر از سوخت با کیفیت استفاده نکنید. موتور ماشین قادر نمی باشد که  انفجارهای دقیق، منظم و باکیفیت در سیلندر ایجاد کند و درنتیجه ریپ زدن ماشین را به همراه دارد.

5. نفوذ آب و روغن به محفظه سیلندر و سر شمع

گاهی اوقات بروز برخی ایرادات مکانیکی نظیر سوختن واشر سرسیلندر هم ممکن است دلیلی بر ریپ زدن خودرو باشد. اگر واشر سرسیلندر نتواند فضای بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را به نحو مطلوب عایق ‌بندی کند، رطوبت یا روغن موتور به درون محفظه سیلندر نفوذ پیدا می کند. در نتیجه نمی‌توانند انفجارهای باکیفیتی به وجود آورند و موتور ماشین ریپ می زند و توان خود را از دست می دهد.

 همچنین خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ نیز منجر به نفوذ روغن از قسمت سرسیلندر به درون سیلندرها نیز می شود که به دلیل تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ‌ها یا شیم بندی آن ها اغلب ایجاد می شود.

6. کثیف شدن انژکتورها

کثیف شدن انژکتورهااگر انژکتورها سوخت کثیف باشد سوخت با هوا مخلوط و در نهایت مشتعل می شود نازل ‌های انژکتور سوخت با گذشت زمان دچار گرفتگی می شود و در این صورت ماشین به خوبی شتاب نمی گیرد و ریپ می زند. در این حالت اصطلاحا می گویند که  اصطلاح ماشین جان ندارد. برای رفع مشکل ریپ زدن ماشین کافی است ماشین را به تعمیرگاه ببرید و انژکتورها را تعویض کنید

7. خرابی مبدل کاتالیزوری

اگر همزمان بد کارکردن موتور بوی مانند تخم مرغ گندیده نیز به مشام رسید این ایراد مربوط به مبدل کاتالیزوری است.

در صورت خرابی مبدل، نمی‌تواند هیدروکربن ‌های موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگرد را نمی تواند از بین نمی ‌برد. در ابتدا با خرابی مبدل ماشن فقط ریپ می‌زند، اما درنهایت بعد از گرفتگی کامل مبدل کاتالیزوری ماشین قادر به روشن شدن نیست.

8. نشتی در سیستم خلاء خودرو

ماشین یک سری شلنگ های خلاء دارد که ممکن است این شلنگ ها فرسوده می شود و نشتی می کند. همین امر مخلوط سوخت و هوا را با اختلال ایجاد می کند که ممکن است خیلی غلیظ یا رقیق بوده و ریپ زدن ماشین را به همراه داشته باشد

9. خرابی سنسورهای اکسیژن

خرابی سنسورهای اکسیژنایراد در سنسور اکسیژن ریپ زدن ماشین هنگام گاز دادن را به همراه دارد. سنسورهای اکسیژن کار اندازه گیری میزان غلیظ یا رقیق بودن گازهای خروجی را برعهده دارد. اطلاعات را به سیستم کامپیوتری ماشین را می دهد. سیستم رایانه اتومبیل از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده می‌کند. اگر سنسور کثیف باشد یا از کار بیفتد، اطلاعات اشتباه را به رایانه ارسال می شود و همین امر باعث می شود تا  سوخت رسانی به موتور نوسان پیدا کند.

ممکن است سوخت زیاد یا خیلی کم وارد موتور می‌شود و در نهایت باعث ریپ زدن ماشین می شود. برای رفع این مشکل بایستی سنسورهای اکسیژن را تمیز یا تعویض کنید.

10. تنظیم نبودن تایم موتور

موتور خودرو برای کارکرد روان و دقیق به هماهنگی کامل بین قطعات مختلف آن نیاز دارد. در این میان، تنظیم دقیق زمان‌بندی موتور نقشی اساسی ایفا می‌کند. این فرآیند شامل هماهنگی میل سوپاپ، پیستون و میل لنگ در زمان‌های مشخص است تا فرآیند احتراق به درستی انجام شود. هر گونه اختلال در تایم موتور، نظیر دیر یا زود باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، منجر به ریپ زدن و عملکرد ناقص موتور خواهد شد.

دلایل رایج ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن

دلایلی دیگری هستند که خصوصا در زمانی که ماشین استارت می زند یا روشن می شوند باعث ریپ زدن ماشین می شوند که عبارتند از:

1. وجود رطوبت در درپوش دلکو

در صورتی که شرایط آب و هوایی بارانی باشد و ماشین تان را روشن می کنید که ماشین ریپ می زند یعنی در درپوش دلکوی آن رطوبت وجود دارد. این رطوبت در عملکرد سیستم احتراق اختلال ایجاد می‌کند.

درپوش دلکو را با یک پارچه خشک کنید. برای جلوگیری از این مشک در صورت شرایط بارانی ماشین را در جایی سرپوشیده پارک کنید.

2. آسیب‌ دیدگی تسمه تایم

تسمه تایم یکی از قطعات پر اهمیت ماشین است که ، اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، ماشین روشن نمی‌شود یا ریپ می‌زند. در صورت خراب شدن تسمه تایم بایستی حتما آن را تعویض کنید

3. خراب شدن کویل

در صورت خرابی کویل جریان کافی را برای وایر شمع تأمین نمی شود ، باعث می‌شود خودرو در هنگام استارت زدن ریپ بزند. برای رفع این مشکل بایستی کویل تعویض شود

4. فیلترهای سوخت کهنه

فیلترها اجازه عبور گرد و غبار و زنگ زدگی به سیستم سوخت را نمی دهند. اگر فیلترها را تعویض نکنید پمپ سوخت و انژکتورهای سوخت خراب می‌شوند که و باعث ریپ زدن ماشین هنگام استارت خواهد شد.

علت ریپ زدن خودرو در دنده یک

بررسی دلایل ریپ زدن

برای پیدا کردن علت ریپ زدن ماشین در دنده 2 و یا حالت یک و دنده سنگین باید سیستم برق رسانی و جرقه زنی را چک کنید اگر قطعه ای خراب شده است باید آن را تعویض کنید عواملی مانند موارد زیر می تواند باعث ریپ زدن ماشین در دنده های سنگین می شوند.

  • خرابی شمع ‌ها
  • خرابی یا ضعیف شدن کوئل
  • خرابی وایرها
  • کثیفی شمع ‌ها 
  • تنظیم نبودن فیلر شمع

علت ریپ زدن خودرو در دور پایین

اگر با ریپ زدن ماشین در سرعت پایین مواجه شدید بایستی مواردی مانند سلامت کویل ها، برق دزدی وایرها و فیلر شمع را بررسی کنید. و باید مشکل را در بین موارد بالا جستجو کنید. تمیز کردن شمع ها تعویض وایرها یا تنظیم فیلر می تواند علت ریپ زدن در دور پایین را پیدا و برطرف کرد.

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا

خرابی استپر موتور و نشتی در مکش موتور می تواند باعث شود تا ماشین در حالت درجا ریپ بزد. تنظیم نبودن فیلر شمع یا ضعیف شدن وایر شمع ها و کثیف شدن شمع ها این ایراد را به همراه دارد. بهترین کار این است. سیستم مکش خودرو را بررسی و محل نشتی را پیدا کرده واشر منیفولد و استپر موتور را تعویض کنید.

علت ریپ زدن خودرو اول صبح

در اول صبح و سرد بودن موتور اگر سر شمع ها کثیف شده باشد رطوبت و روغن به داخل سیلندر نفوذ می کند. و در طول شب باعث مرطوب شدن محفظه احتراق می شود. در نتیجه روشن کردن ماشین در اول صبح ریپ زدن ماشین را به همراه دارد. فراموش نکنید که این ایراد بسیار پردردسر و پرهزینه‌ تر است

برای رفع این مشکل واشر سرسیلندر به تعویض نیاز دارد. همچنین اگر نفوذ روغن باعث این ایراد شده باشد، بایستی سرسیلندر و سرویس رینگ پیستون را تعویض کنید.

 علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز

حالت های مختلف ریپ زدن ماشین

در صورت که خودروی دوگانه سوزتان را روی حالت گاز قرار داشته باشد و بد کار کند. علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز دادن می تواند به دلیل کثیف شدن مسیر خروج گاز یا آب رادیاتور به رگلاتور و همچنین کثیفی سوزن انژکتورهای گاز و تنظیم نبودن فیلر شمع ها اتفاق بیفتد.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

اگر ماشین شما در سر بالایی دچار ریپ زدن شد عوامل زیر در بروز این ایراد نقش دارند:

  • خرابی وایر شمع
  • تایم نبودن موتور
  • کثیف شدن شمع ‌ها یا خرابی آن‌ها
  • خراب شدن سوپاپ و خروج سیلندر مربوطه از مدار
  • کثیفی صافی بنزین ضعیف شدن پمپ

خرید ماشین تصادفی از مرکز تصادفی

امیدوارم این مقاله از مرکز تصادفی بهترین خریدار ماشین تصادفی توانسته باشیم اطلاعات مفیدی درباره علت ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف به شما داده باشیم. شما می توانید کلیه سوالات خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا همکاران ما به شما پاسخ دهند. شما می توانید در قسمت کامنت ها سوالات خود را با ما و خوانندگان ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

.