واردات-خودروهای-دسته-دوم-

آیا واردات خودروهای دسته دوم آزاد شد؟

متأسفانه در حال حاضر با وضعیت آشفته در بازار خودرو ایران مواجه هستیم. این وضعیت آزاردهنده، باعث شده تا بسیاری از افراد نتوانند خرید خودروی مورد علاقه خود را انجام دهند به همین دلیل است که برخی از افراد به دنبال خرید ماشین تصادفی میروند. با تصویب لایحه وارد کردن خودروهای دست دوم، بسیاری از افراد از آن استقبال کرده و به دنبال وارد کردن یا خرید این دسته از خودروها رفتند. با وجود این که اخبار ضد و نقیضی در رابطه با واردات خودروهای دسته دوم وجود دارد، اما باید گفت که در حال حاضر خبرها حاکی از این هستند که واردات خودروهای دست دوم به ایران آزاد شده است. جزئیات این خبر را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

جزئیات خبر آزاد شدن واردات خودروهای دسته دوم

در تاریخ 13/12/1401 سخنگوی وزارت صمت، خبری با عنوان آزاد شدن واردات خودروهای دسته دوم را ارائه داد. این خبر که تحت مصوبه نمایندگان مجلس ارائه شده بود، اظهار داشت که واردات خودروهای دسته دومی که کمتر از 5 سال فعال بوده اند، بلامانع است.

با اینکه این اخبار در رابطه با خودروهای سواری ارائه شده بود، اما در تاریخ هفتم فروردین ماه 1402، خودروهای سواری از این قانون حذف شده و تنها خودروهای سنگین اجازه ورود به کشور را داشتند. این خبر همچنان ادامه داشت تا سرانجام، در پایان ماه فروردین 1402، ما شاهد لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده بودیم که از سوی دولت به مجلس فرستاده شده بود.

در این لایحه دو فوریتی که توسط معاون پارلمان رئیس جمهور ارسال شده بود، خودروهای دست دومی که عمر آن ها کمتر از 5 سال است، به شرط دریافت گواهی از سازمان های استاندارد و محیط زیست، می توانند وارد ایران شوند. در این لایحه همچنین گفته شده است که هر شخص حقیقی، می تواند بدون داشتن کارت بازرگانی به واردات ماشین های دسته دوم بپردازد.

 

مزایایی واردات خودروهای کارکرده

مزایایی-واردات-خودروهای-کارکرده

قطعا واردات خودروهای دسته دوم می تواند مزایای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

افزایش عرضه در بازار

با وارد کردن این دسته از خودروها، عرضه در بازار افزایش پیدا کرده و در نتیجه خودرو سازان داخلی بهتر می توانند بر روی تولید محصولات خود متمرکز شده و نواقص آن ها را برطرف کنند.

ارزبری پایین

وارد کردن خودروهای دست دوم نسبت به خودروهای صفر نیاز به ارز کمتری دارد. این یعنی می توان در هزینه ها نیز صرفه جویی را به عمل آورد.

کاهش خودروهای فرسوده

در حال حاضر در کشور ایران 3 میلیون خودروی فرسوده وجود دارد که روزانه نیز به این تعداد اضافه می شود. با استفاده از خودروهای دست دوم، به راحتی می توانیم به کاهش خودروهای فرسوده در کشور کمک کنیم.

 

دلایل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با وارد کردن خودروهای کارکرده چیست؟

با وجود این که واردات ماشین های دست دوم خارجی به ایران مزایای بسیاری را به همراه دارد، برخی شبهات نیز در این بین به چشم می خورد که باعث مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودروهای دسته دوم می شوند. مصباحی مقدم که عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره داشته که اگر واردات خودرو خارج از بودجه بندی کشور باشد، هر شخص می تواند با هزینه خود و با تایید شورای نگهبان این خودروها با وارد کشور کند.

اما زمانی که بخواهیم واردات را با هزینه دولت انجام دهیم، نه تنها به بودجه دولت آسیب زده ایم، بلکه درآمدهای دولت که می توانیم صرف پروژه های بهتری کنیم را از دست داده ایم. مصباحی مقدم تاکید کرد که هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات خودرو به هیچ وجه به اصل وارد کردن خودرو مشکلی ندارد! بلکه مشکل از جایی نشات می گیرد که بودجه و قوانین به خطر بیوفتند.

در صورتی که طرح وارد کردن خودروهای دسته دوم اجرا شود، می تواند به عنوان یکی از برگ های برنده دولت سیزدهم معرفی شود. با این حساب اما نه تنها هنوز با اجرا شدن این طرح موافقی نشده، بلکه حتی از وارد کردن خودروهای صفر کیلومتر هم دیگر خبری نیست! در حال حاضر حدود 100 هزار دستگاه خودروی خارجی خریداری شده اما در حال حاضر، پس از گذر 10 ماه، هنوز خبری از وارد کردن آن ها به داخل کشور به گوش نمی رسد.

 

مخالفت های شدیدتر با واردات خودروهای دسته دوم

مخالفت-های-شدیدتر-با-واردات-خودروهای-دسته-دوم

 

پس از این که مجلس واردات خودروهای دست دوم خارجی را تایید کرد و وزارت صمت نیز در آستانه عملی کردن آن قدم بر می داشت، این لایحه برای بار دوم با مخالفت جدی تری رو به رو شد. بنابر گفته های سخنگوی شورا، هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام مصوبه خودروهای دست دوم اشاره کرده اند که واردات ماشین های دست دوم به ایران به طور کامل با سیاست های کلی نظام مغایرت دارد.

تمامی افرادی که با واردات این دسته از خودروها مخالف هستند، در حال حاضر خواهان بررسی مجدد این لایحه توسط شورای نگهبان اند. در صورتی که این بررسی ها انجام شده و رای دوباره بر وارد کردن این خودروها صادر شود، شرایط واردات ماشین های دست دوم به طور رسمی کلید می خورد.

در حال حاضر، یکی از مخالفان سرسخت در این زمینه، سید مصطفی میرسلیم است. افرادی که در این حوزه به شکل تخصصی کار کرده و به نوعی بازار را بررسی و تحلیل می کنند، این نظر را دارند که حتی اگر هم با وارد کردن خودروها موافقت شود، باز هم برای رسیدن آن ها به بازار و خرید و فروششان، مخالفت های بسیاری وجود دارد.

 

سخن پایانی

واردات خودروهای دسته دوم که امروزه بیش از قبل مورد توجه تمامی افراد قرار گرفته است، تحویل عظیمی را در بازار خرید و فروش خودرو با خود به همراه دارد؛ اما اگر با لایحه آن به طور کامل موافقت شود و مخالفت نیز با لایحه تصویب آن موافقت کنند. در صورت موافقت و تایید دیگر موارد، واردات خودروهای کارکرده که زیر 5 سال سن دارند، انجام شده و همان طور که اشاره کردیم، هر شخص حقیقی که حتی کارت بازرگانی هم ندارد، می تواند به راحتی آن را انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

.