خرابی سنسور اکسیژن خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن به همراه دلایل آن

آیا ماشین تان ریپ می زند یا چراغ چک خودروی تان روشن شده و از داخل موتور خودرویتان صدای ضربه می شنوید؟ این ها همگی از نشانه های خرابی سنسور اکسیژن خودرو هستند.

سنسور اکسیژن در لوله خروجی محفظه سوخت موتور قرار دارد و غلظت اکسیژن دودهای خروجی از موتور، را اندازه گیری می کند. خرابی سنسور اکسیژن در فرایند احتراق داخلی خودرو اختلال به وجود می آورد و خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

در این مقاله از  بهترین خریدار ماشین تصادفی مرکز تصادفی، به بررسی و معرفی نشانه های خرابی سنسور اکسیژن به همراه راه حل می پردازیم تا هر چه سریع تر مشکل را برطرف کنید.

10 نشانه خرابی سنسور اکسیژن خودرو به هراه راه حل

برخی از نشانه های هستند که به شما می فهمانند که سنسور اکسیژن خراب شده و زمان تعویض آن رسیده است. در ادامه هر کدام از نشانه های تشخیص خرابی سنسور اکسیژن خودرو را به شما معرفی می کنیم:

۱. روشن شدن چراغ چک موتور

کلیه مشکلات عمومی با روشن شدن چراغ چک همراه استکه یکی از این مشکلات خراب شدن سنسور اکسیژن است.

اما از آنجا‌یی‌که روشن شدن این چراغ می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات مختلفی باشد، به ‌محض روشن شدن چراغ چک خودرو، باید به مکانیک مراجعه کنید. مکانیک با اتصال دستگاه دیاگ به خطاهای ثبت شده در ECU خودرو دسترسی پیدا کرده و مشکل فنی خودروی شما را پیدا کند.

2. ریپ زدن ماشین

اولین نشانه ای که سعی داریم به شما معرفی کنیم کارکردن نامنظم موتور یا ریپ زدن خودرو در هنگام استارت زدن می باشد. پس باید هرچه سریعتر برای تشخیص مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید

۳. افزایش مصرف سوخت

سنسور اکسیژن به کنترل میزان سوخت مصرفی موتور کمک می‌کند. در صورت خرابی سنسور اکسیژن، مورد نیاز به‌ صورت نامنظم و بیش از حد مصرف می‌شود. در ماشین های قدیمی تر به دلیل افزایش فرسودگی اجزای موتور سوخت افزایش پیدا می کند.

اما اگر خودروی شما قدیمی نیست و به‌طور غیرعادی این مشکل ایجاد می شود سنسور اکسیژن خراب شده است. خرابی سنسور اکسیژن روی کارکرد سیستم احتراق و سیستم سوخت‌رسانی خودرو تاثیر منفی می گذارد و در این صورت مقدار زیادی سوخت به موتور وارد می شود و مصرف سوخت را بالا می برد.

۴. شنیدن صداهای غیرمعمول از موتور

اگر متوجه سرو صدا غیر معمول از داخل موتور ماشین خود شدید ممکن است سنسور اکسیژن خراب شده است. سه نوع صدا به دلیل خرابی سنسور اکسیژن ایجاد می شود:

  •     صدای تق تق که معمولا به ‌دلیل شل شدن کانکتور سنسور اکسیژن تولید می‌شود.
  •     صدای ضربه ای که نشان می دهد مخلوط هوا و سوخت در موتور بیش از حد رقیق باشد.
  •     صدای دنگ دنگ حاکی از این است که مخلوط هوا و سوخت در موتور بیش از حد غنی باشد.

۵. خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن خودرو

اگر متوجه خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز ماشین شدید باید بدانید که سنسور اکسیژن خودروی تان خراب شده است. وظیفه‌ی اصلی سنسور اکسیژن ارسال اطلاعات به واحد کنترل موتور، متعادل کردن مقدار هوا و سوخت خودروی می باشد تا از انتشار گازهای گلخانه‌ جلوگیری شود.

در صورت خرابی سنسور اکسیژن خودروی شما سوخت بیشتری را به موتور تزریق خواهد کرد که در نتیجه هم سوخت بالا می برد. هم چنین با سوختن گاز یا بنزین اضافی و باقی ‌مانده در موتور منجر به خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز می شود.

۶. استشمام بوی تخم‌ مرغ فاسد از اگزوز

اگر متوجه بوی بد مانند تخم مرغ فاسد شده شدید که با دود سیاده اگزوز همراست است سنسور اکسیژن خراب شده است

چون خرابی سنسور اکسیژن خودرو، منجر به احتراق ناقص و تبدیل نشدن تمام سوخت به انرژی می‌شود. برای همین بخش زیادی از سوخت به بخارات مضر تبدیل شده که از موتور، خارج و با هوا مخلوط می‌شود. این بخارها از دی‌اکسید گوگرد تشکیل شده اند که بویی شبیه به تخم‌مرغ فاسد می ‌دهد.

۷. خرابی مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم آلایندگی خودرو محسوب می شود که مانع از تولید گازهای سمی چون مونواکسید کربن وهیدروکربن و  اکسیدهای نیتروژن در دود اگزوز می شود

مبدل کاتابیزوری بخش گسترده ای از سیستم آلایندگی خودرو را شامل می‌شود، اما برای عملکرد صحیح تا حد زیادی به سنسورهای اکسیژن نیاز دارد. بنابراین درصورت خرابی سنسورهای اکسیژن و ارسال اطلاعات اشتباه به ماژول کنترل پیشرانه (PCM)، ایراد پیدا می کند یا کلا از کار می افتد.

۸. گرمای بیش از حد موتور

داغی بیش از حد موتور هم می تواند نشان دهنده خراب شدن سنسور اکسیژن می شود. تا زمانی که سنسور اکسیژن خراب باشد و تعویض نشود این مشکل از بین نمی رود.

۹. رد شدن در تست آلایندگی

یکی از راه های تشخیص خرابی سنسور اکسیژن تست آلایندگی است. سنسور اکسیژن بایستی باعث کاهش انتشار گازهای سمی از لوله اگزوز شود. در صورتی که در تست آلایندگی رد شود نشان می دهد که سنسور اکسیژن ایراد پیدا کرده است و بایستی حتما آن را تعویض کنید.

۱۰. گاز نخوردن ماشین

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن سنسور اکسیژن این است که ماشین گاز نمی خورد این مشکل به دلیل اطلاعات ناقص به واحد ECU خودرو به وجود می آید در این شرایط. ECU به ‌سختی میزان سوخت مورد نیاز در هنگام شتاب ناگهانی را تنظیم می کند و باعث می شود تا ماشین گاز نخورد و منجر به گاز نخوردن ماشین شود.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن ماشین چیست؟

علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو

عوامل متعددی هستند که می توانند باعث ایراد در کار سنسور اکسیژن شوند که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • تمام شدن عمر سنسور اکسیژن

مهم ترین علت خرابی سنسور اکسیژن به اتمام رسیدن عمر سنسور است که به میزان مسافت پیموده بستگی دارد. با گذشت زمان، سنسور اکسیژن نیز مثل هر قطعه‌ی دیگری در خودرو مستعد فرسودگی است که  در نهایت به طور کامل از کار می‌افتد.

  • آلودگی

شایع ترین دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن ماشین قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از روغن یا مایع خنک‌کننده می باشد. علاوه بر این، تجمع رسوبات کربن روی سنسور یا ورود هر نوع جرم دیگری به سیستم ورودی هوا و سوخت نیز منجر به از کار افتادگی سنسور اکسیژن خودرو می شود.

  • دمای بالا

اگر سنسور اکسیژن در معرض دمای بالای گازهای خروجی قرار بگیرد به مرور زمان از عمر آن کاسته شده و از کار می افتد.

  • بنزین بی‌کیفیت

استفاده از بنزین بی کیفیت می‌تواند گوگرد و سرب بیشتری تولید کند. همین منجر به  آلودگی سطح سنسور اکسیژن و خراب شدن آن به مرور زمان می شود.

  • خرابی قطعات دیگر

 در نهایت، یکی دیگر از دلایل خرابی و از کار افتادگی سنسور اکسیژن احتمالا به بروز اختلال یا ایراد در جای دیگری در سیستم کنترل آلایندگی اگزوز مرتبط می باشد. به‌عنوان مثال، یک واشر منیفولد اگزوز یا مبدل کاتالیزوری که نشتی دارد،  می‌تواند آلاینده ها را به سنسور اکسیژن وارد کند.

بررسی سنسور اکسیژن

دو روش برای بررسی سنسور اکسیژن وجود دارد: ارزیابی روی خودرو یا جدا کردن آن. همچنین برای ارزیابی سنسور خودرو به دو ابزار ولت‌متر دیجیتال با امپدانس بالا و پروب پشتی نیاز دارید.

ابتدا سیم‌های سنسور را از نظر خوردگی یا پارگی بررسی کنید. سپس، موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا به دمای 315 درجه سانتی‌گراد برسد. با استفاده از پروب و ولت‌متر، سنسور را در نقاط مختلف و شرایط خاص اندازه‌گیری کنید تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

به دلیل نیاز به تخصص و ابزار خاص، توصیه می‌شود بررسی سنسور اکسیژن را به مکانیک بسپارید. همچنین، مراقب باشید که هیچ‌گونه روغن یا گریسی روی سنسور نباشد.

بهترین زمان برای تعویض سنسور اکسیژن

روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

برخی تولیدکنندگان خودرو پیشنهاد می‌کنند که سنسور اکسیژن خودرو را به‌ طور منظم بین ۶۰،۰۰۰ تا ۹۰،۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید؛ این میزان بسته به نوع رانندگی جنس سنسور و عوامل دیگر متفاوت باشد. ولی تنها به محض خرابی بایستی تعویض شوند.

چطور از خرابی سنسور اکسیژن خودرو جلوگیری کنیم؟

با چند اقدام ساده می توانید تا حد زیادی مانع از خراب شدن سنسور اکسیژن شوید این اقدامات عبارتند از:

  • سطح روغن موتور خودروی خود را به طور مرتب چک کنید که از یک حد مجاز کاهش پیدا نکند.
  • تا حد امکان از درجا کار کردن خودرو به مدت طولانی پرهیز کنید. زیرا این کار می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد سنسور اکسیژن و در نهایت خرابی سنسور اکسیژن خواهد شد.
  • سیستم کنترل آلایندگی خودروی خود را به طور منظم سرویس و بررسی کنید و از کار کردن صحیح و سلامت سنسور اکسیژن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی علائم خرابی سنسور اکسیژن با تصادفی

در این مقاله توضیحاتی درباره خرابی سنسور اکسیژن خودرو دادیم. توجه به این علائم و رفع مشکلات خودرو باعث بهبود عملکرد آن می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

.