آیا قصد خرید خودرو کارکرده و دست دوم را دارید؟ آیا می توانید مشکلات شاسی خودرو را تشخیص بدهید ؟ اگر نمی توانید مشکلات شاسی خودرویی که قرار است بخرید را پیدا کنید کافی است این مقاله تصادفی را مطالعه کنید. در این مقاله به روش های شناسایی مشکلات شاسی خودرو می پردازیم تا در هنگام خرید خوردروی کارکرده بتوانید بهترین خودرو را انتخاب کرده و ضرر نکنید.
2 روش برای بررسی و تشخیص سالم بودن یا مشکلات شاسی خودرو
تشخیص سالم بودن شاسی خودرو را می توان به دو روش چشمی و یا با استفاده از ابزار کارشناسی خودرو انجام داد.
1. بررسی چشمی در تشخیص سالم بودن شاسی خودرو
یکی از راه های تشخیص آسیب دیدگی شاسی خودرو بررسی چشمی است که در این صورت شاسی ماشین باید تمیز و بدون روغن باشد و نور هم به اندازی بوده که به راحتی بتوان قسمت های مختلف شاسی را چک کرد. در بررسی چشمی موارد زیر چک می شود
2. تشخیص سالم بودن شاسی با ابزار کارشناسی
بررسی و تشخیص مشکلات شاسی ماشین با بهره گیری از ابزار کارشناسی دقیق تر از روش چشمی است. در این بررسی از قلم تست آهنربایی،ضخامت سنج الکترونیکی و چراغ قوه های دستی استفاده می کنند.
- یکنواخت بودن ضخامت رنگ روی قوطی های شاسی
- یکپارچگی موم کشی زیر اتاق خودرو
- جذب نکردن هر قسمت که نشان دهنده بتونه شدن است
- ضخامت بالای رنگ شاسی
نحوه تشخیص مشکلات شاسی ماشین به روش چشمی
در ادامه نحوه تشخیص مشکلات شاسی خودرو به روش چشمی می پردازیم دقت کنید هر چند ظاهر خودرو یا شاسی مانند روز اول شود اما ایمنی و مقاومت اولیه خود را از دست می دهد.
1. بازدید شاسی خودرو به صورت مستقل
اولین مورد این است که شاسی خودروهای سواری، بایستی به صورت مستقل از سایر قطعات مورد بازبینی قرار بگیرد. ممکن است خودرو فاقد رنگ زدگی یا آسیب در بدنه باشد اما شاسی خودرو دچار آسیب دیدگی شده است. پس بدون توجه به وضعیت بدنه باید شاسی خودرو با دقت هر چه تمامتر بازدید شود.
2. بازدید سرتاسری شاسی خودرو
در برخی از موارد ممکن است سطح شاسی یا سرشاسی آسیب ندیده باشد اما آثار دفرمگی با فاصله از سرشاسی قابل مشاهده میباشد. این مورد بیشتر در شاسی های عقب دیده می شود.
3. بررسی تمامی زوایا شاسی خودرو
یک روش شناسایی آسیب دیدگی شاسی خودرو بازدید از تمامی زوایای شاسی است. از بالا، چپ، پایین و راست آثار دفرمگی در نواحی مختلف قابل شناسایی است
4. بررسی ریختگی رنگ سطح شاسی
رنگ روی بدنه و شاسی ماشین بعد از رنگ آمیزی وارد کوره و سپس پخته شود. هر گونه رنگ روی این نواحی دلیل دیگری به جز ضربه خوردن ندارد. در صورتی که سطح شاسی در اثر ریخته شدن آب باطری، ماندن آب در درزها یا برخورد ابزار در تعمیرات دچار ریختگی شود بهتر است در برگه کارشناسی ثبت شود.
5. بررسی آثار دفرمگی در پروفیل شاسی
اگر روی پروفیل سطح شاسی نشانه ای ضربه خوردگی شاسی مشاهده شود و پروفیل دفرمه شده است. البته توجه کنید که برخی از دفرمگی ها به شکل فابریک و دستگاه پرس در زمان تولید بوده نباید با آسیب دیدگی تصادف اشتباه گرفته شود.
6. بررسی ضخامت رنگ سطح شاسی
برای بررسی ضخامت رنگ سطح شاسی از ضخامت سنگ یا قلم مگنت استفاده می کنند. در مواردی که خودرو تصادفی باشد صافکار یا نقاش سطح شاسی را با رنگ بتونه می کند تا آثار خوردگی یا تورفتگی محو شود. که البته کارشناس با ضخامت سنج دیجیتال رنگ خورد می تواند این ایراد را به راحتی متوجه شود.
ضخامت رنگ سطح شاسی جلو باید کمتر از ضخامت رنگ زیر کاپوت و زیر درب صندوق عقب باشد. هم چنین ضخامت رنگ روی شاسی عقب باید در کمترین حد خود (لایه رنگ ED) یعنی مانند زیر طاقچه عقب و پشت گلگیرها باشد.
7. مشاهده نوع رنگ سطح شاسی
یک مورد دیگر که به شما در تشخیص آسیب زدگی شاسی ماشین کمک می کند بررسی لایه رنگ روی سطح شاسی است. در حالت استاندارد لایه رنگ روی شاسی جلو آستر با آستر موضعی همرنگ است. هم چنین لایه رنگ روی شاسی عقب آستر ED(آستر اولیه) دارد. البته کار تشخیص نوع رنگ از طریق بازدید چشمی به تخصص یک کارشناس نیاز دارد.
8. نقطه جوش های اطراف شاسی
شاسی به واسطه نقطه جوش به ورق های کناری خود وصل شده است. برای همین یکی دیگر از راه های آسیب دیدگی شاسی ماشین توجه به شاسی های جلو وعقب و خصوصا جوش های اطراف شاسی خودروست.
اگر به این نقطه جوش ها ضربه بخورد آسیب می بینند و توسط کارشناسان ایراداتشان مشخص می شود که این قسمت ها ضربه خورده است
9. برهم خوردن لبه دوبل و سوبل های شاسی
به نقاطی که دو و سه ورق بر روی هم سوار شده باشد دوبل و سوبل میگویند. در صورتی که این قسمت ها یا لبه ها نامیزان بشوند، یعنی شاسی آسیب دیده است.
10. بررسی سیلر و PVC پشت چرخ
برای شناسایی آسیب دیدگی شاسی ماشین بایستی بررسی سیلر و PVC پشت چرخ خودرو را چک کنید. در پشت چرخ خودرو برای اینکه به رنگ و بدنه خودرو آسیب وارد نشود از قیر پاشی استفاده می کنند. هم چنین برای درزبندی ورق های پشت چرخ سیلرکاری می کنند. مشاهده هرگونه آسیب دیدگی و عملیات اصلاحی بر روی سیلر و PVC این ناحیه نشان می دهد که ممکن است شاسی خودرو صدمه دیده است.
11. بررسی سلامت سیلر کاری محوطه موتور و صندوق عقب
عملیات درزبندی در صندوق عقب و موتور و نقطه جوش های اتصال ورق انجام شده است. اگر شاسی ضربه خورده باشد انتهای خودرو می توانید آثار دستکاری یا ترمیم یا موم کاری مجدد را ببینید. در این صورت باید با دقت بیشتری شاسی خودرو را بازرسی نمود تا از عدم وجود ضربه یا تعویض شدگی شاسی اطمینان حاصل کنید.
12. آثار دفرمگی در کف صندوق
اگر در محوطه صندوق عقب آثار دفرمگی مشاهده کردید یعنی شاسی خودرو آسیب دیده است اما گاهی اوقات محوطه کف صندوق دچار آسیب دیدگی می شود اما شاسی خودرو سالم است.
13. آثار دفرمگی بر روی سقف خودرو
اگر در اطراف کلاف و سانروف خودرو دفرمگی مشاهده کردید یعنی شاسی ضربه خورده و نیرو این ضربه را به نواحی ضعیف تر مانند سقف ماشین انتقال داده است
14. اشکال هندسی سطح شاسی
روی شاسی جلو و عقب ماشین اشکال هندسی وجود دارد که به قلاب قیکسچرها مربوط می شود. در برخی اوقات بر اثر وارد شدن ضربه به شاسی خودرو، این اشکال هندسی دفرمه می شود. دفرمه شدن نشان می دهد که شاسی آسیب دیده است.
15. بررسی درزهای خودرو
یکی از دلایل بر هم خوردن فواصل و درزها امکان آسیب دیدگی و تحت فشار بودن شاسی می تواند باشد.
16. مشاهده آثار شاسی کشی بر روی شاسی و سینی
اگر شاسی ماشین ضربه خورده باشد زوایای آن خراب می شود. برای همین صافکار برای اینکه شاسی کش را به شاسی آسیب دیده وصل کند پروفیل شاسی را به حالت ابتدایی خود بر می گرداند و صاف کند. این اتصال به وسیله چنگک یا پیچ و مهره کردن شاسی به شاسیکش انجام می شود. اگر آثار شاسی کشی را مشاهده کردید یعنی به شاسی خودرو آسیب شدیدی وارد شده است
17. لاستیک سایی
اگر در خوردویی که می خواستید خریداری کنید لاستیک سایی مشاهده کردید احتمال اینکه زوایای چرخ به هم خورده و به شاسی ضربه وارد شده است. پس در صورت مشاهده لاستیک سایی باید با دقت بیشتری شاسی خودرو را بررسی کنید.
علائم آسیب دیدگی شاسی خودرو
اگر در هنگام رانندگی با نشانه های زیر مواجه شدید بدانید که شاسی خودرو آسیب دیده است:
- انحراف فرمان
- سروصدا و کوبش غیرمتعارف جلوبندی
- تقه زدن در گیربکس های اتوماتیک
- کشیدن فرمان در حالت شتاب و ترمز
- لاستیک سایی ناشی از تنظیم نبودن زوایای چرخ
- جهت گیری گشتاوری
- پوسیدگی شاسی
بررسی نقص فنی خودرو ناشی از عیب شاسی
مهم ترین دلایل اختلال در عمکرد خودرو و نقص فنی خودرو به توان شاسی خودرو بستگی دارد. تصادف و ضربات شدید به شاسی خودرو تنظیمات کارخانه ای خودرو را به هم می ریزد و درنتیجه باعث ایجاد ایراد در شاسی می شود.
عوامل بروز آسیب به شاسی خودرو
از جمله عوامل ایجاد آسیب در شاسی خودرو می توان از موارد زیر نام برد:
- تصادفات سنگین و شدید
- عبور از سرعت گیر با سرعت بالا
- افتادن در چاله
- پوسیدگی در اثر زنگ زندگی
شاسی خودرو چیست؟
شاسی خودرو اصلی ترین سازه یک ماشین است که در صورت آسیب دیدگی تاثیری زیادی روی افت قیمت ماشین می گذارد.
این شاسی از فولاد با ضخامت مختلف ساخته می شود که قطعاتی مانند سیستم انتقال قدرت جعبه فرمان سیستم تعلیق و فنربندی بدنه خودرو موتور روی آن سوار شده اند
نوع کاربری ماشین اصلی ترین فاکتور تعیین میزان مقاومت شاسی می باشد.
انواع شاسی خودرو
برای تشخیص مشکلات شاسی خودرو باید ابتدا با انواع شاسی خودرو آشنا شوید که انواع شاسی خودرو عبارتند از:
- شاسی یکپارچه (مونوکوک)
این شاسی با بدنه خودرو به شکل یکپارچه جوش خورده است. قوطی های مکعبی شکلی هستند که از پشت چراغ های جلو شروع شده و تا انتهای زیر خودرو کلاف می شود. هر نوع خوردگی و تصادف در این نواحی نشان می دهد که خودرو تصادف شدید داشته و همین امر روی فرمان پذیری خودرو تاثیر می گذارد.
- شاسی جداشدنی(مستقل)
این نوع شاسی از بدنه خودرو را می توان تفکیک و جدا کرد و به شکل پیچ و مهره به یکدیگیر وصل شده اند. این شاسی ها از استحکام بالایی برخوردارند و وزن بالایی دارند که در خودروهای باری مثل کامیون و کامیونت ها، خودروهای شاسی بلند فول سایز، اتوبوس ها و خودروهای آفرودی استفاده می شوند که مهم ترین این نوع مدل نردبانی می باشد.
شاسی کشی چیست؟
یک سری اقدامات فنی جهت بازگرداندن شاسی به حالت اولیه خود است که می تواند میزان مقاومت و کیفیت اولیه شاسی را به شدت پایین بیاورد.
مرکز خرید و فروش خودروهای دست دوم و تصادفی
در این مقاله به روش های شناسایی مشکلات شاسی خودرو پرداخته شد. شاسی خودرو یکی از قطعات با اهمیت خودرست که آسیب به آن می تواند باعث افت قیمت خودرو باشدپس باید بتوانید مشکلات شاسی خودرو را شناسایی کنید تا در صورت ایراد از خرید خودرو تصادفی صرفه نظر کنید برای اطمینان از سالم بودن شاسی بهتر است آن را از یک مرکز معتبر خریداری کنید. تصادفی مرکز خرید و فروش ماشین تصادفی خارجی و خودروهای کارکرده با تضمین سلامت شاسی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر مشاوره و خرید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.