قوانین تصادف با ماشین نامتعارف

قوانین جدید در تصادف با ماشین نامتعارف

آیا با یک خودروی لوکس تصادف کردید و به خودرو آسیب شدیدی وارد شده است؟ آیا در زمان برخورد با خودروی گران قیمت لوکس فقط چراغ و گلگیر آن صدمه دیده است؟ در این فکر هستید که چقدر باید خسارت پرداخت کنید؟ حتما یک مبلغ نجومی در ذهنتان برآورد کردید اما اصلا نگران نباشید چون قوانین تصادف با خودروهای لوکس شرایطی را فراهم کده که با مترین دردسر خسارت مالی را جبران کنید. اگر می خواهید با قوانین تصادف با خودروهای نامتعارف آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

به چه خودروی نامتعارف می گویند؟

در سال 1402 اگر ارزش خودرویی بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد، به آن خودروی نامتعارف یا خودروی لوکس گفته می شود و در صورتی که ارزش خودرو زیر 600 میلیون تومان باشد به آن خودرو متعارف گفته می شود.

خسارت مالی خودروی نامتعارف محاسبه می شود؟

خسارتی که راننده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه در سال 1402 بابت خسارت خودروی خود درخواست کند، ۶۰۰ میلیون تومان است. اما اگر خسارت خودروی گران ‎‌قیمت او بیشتر از این میزان مبلغ باشد، بیمه شخص ثالث طرف فقط تا مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان را جبران خواهد کرد. این نشان می دهد که ارزش و قیمت خودروی لوکس بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی می باشد.

پس بر اساس قوانین تصادف با خودرو لوکس مقصر حادثه بایستی مبلغ نصف دیه در ماه حرام را پرداخت کند. مبلغ خسارت خودروهای نامتعارف با استفاده از تبصره ۳ ماده ۸ قانوان جدید بیمه شخص ثالث تعیین می ‌شود. برای محاسبه خسارت مالی خودروی نامتعارف در صورت مقصر بودن راننده خودروی متعارف از فرمول زیر استفاده می کنند:

خسارت پرداختی شرکت بیمه : میزان خسارت * ارزش خودروی نامتعارف / بالاترین ارزش خودروی متعارف

پرداخت خسارت خودروی نامتعارف در صورت بیمه نبودن راننده مقصر

در جریان تصادف با خودروی لوکس یا نامتعارف اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودرو نامتعارف قبلی برای پرداخت خسارت اجرا خواهد شد و با فرمول زیر محاسبه می شود:

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان دیده

پس از مراجعه به مراکز پرداخت خسارت بیمه بدنه، کارشناس ارزیاب بعد از بازدید از خودرو، میزان خسارت پرداختی را تعیین و حواله بانکی خسارت را صادر خواهد کرد.

در چه صورتی از بیمه بدنه می‌توان برای جبران خسارت استفاده نمود؟

تصادف با خودروهای گران قیمت

مقصر بودن در تصادف: اگر شما در تصادفی مقصر شناخته شوید، بیمه بدنه می‌تواند خسارات وارد شده به خودروی شما را جبران کند.

فرار مقصر حادثه: اگر در تصادفی مقصر نباشید، اما راننده مقصر از صحنه حادثه فرار کند، می‌توانید از بیمه بدنه خود برای دریافت خسارت استفاده کنید.

خودروی لوکس: اگر خودروی شما جزو خودروهای لوکس و نامتعارف محسوب شود، در تصادفات، بیمه شخص ثالث مقصر تا سقف تعهدات خود خسارت را پرداخت می‌کند و مابقی خسارت توسط بیمه بدنه شما قابل جبران خواهد بود.

کم بودن سقف مالی بیمه شخص ثالث: اگر در تصادفی، راننده مقصر، بیمه شخص ثالث داشته باشد، اما سقف تعهدات آن برای پرداخت خسارت شما کافی نباشد، می‌توانید از بیمه بدنه خود برای دریافت مابقی خسارت استفاده کنید.

اهمیت بیمه بدنه در جبران هزینه تصادف خودروی لوکس

در صورت تصادف با خودروهای گران قیمت بیمه فقط بخشی از خسارت به خودروهای نامتعارف را می پردازد. اما باقی خسارت را بایستی خود دارننده خودروی لوکس تقبل کند. برای همین داشتن بیمه بدنه برای هر مالک خودروی نامتعارف طرف الزامی است با داشتن بیمه بدنه راننده ماشین نامتعارف می تواند خسارت خودروی لوکس خود را جبران کند.

بیمه خودروهای نامتعارف در مناطق آزاد چگونه اجرا می شود؟

در مناطق آزاد تردد خودروهای لوکس یا نامتعارف بیشتر از سایر شهرهاست. بنابراین بیمه شخص ثالث منطقه آزاد ۳۰% بیشتر از باقی شهرهاست. گفتنی است که این قانون برای تمامی خودروهای نامتعارف و متعارف به یک شکل اجرا می شود.

افت قیمت خودروی نامتعارف

آن چه که در تصادف با خودرو نامتعارف اتفاق می افتد افت قیمت خودروست.

طبق قانون بیمه شخص ثالث افت قیمت نباید از سقف تعهد مالی شخص ثالث خودروهای نامتعارف در هر سال بیشتر باشد. در این صورت خودروی لوکس می ‌تواند بابت افت قیمت ماشین خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه التفاوت افت قیمت خودروی خود را از راننده مقصر درخواست کند.

نحوه پرداخت خسارت خودروی متعارف چگونه است؟

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث اگر زیان دیده دارنده خودرو متعارف باشد بیمه کل  خسارت را متحمل می شود. چون برای محاسبه قطعات خودرو گران ترین قطعات خودروهای متعارف را حساب می کند. البته شاید قطعات خودروی نامتعارف به نحوی باشد که مشابه آن در بین خودروهای متعارف وجود نداشته باشد، در این شرایط قیمت قطعه مشابه در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود.

اگر دو خودروی متعارف تصادف کنند، چگونه خسارت پرداخت می‌شود؟

قوانین تصادف با خودروهای لوکس

بر اساس قوانین با تصادف با خودرو لوکس اگر در دو خودروی متعارف با هم تصادف کرده باشند تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می ‌شود. البته میزان خسارت این ماشین از حداقل تعهد مالی بیمه یعنی حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌ نامه ثالث یعنی ۳۰ میلیون تومان کمتر است و مقصر می بایست باقی خسارت زیان دیده را خودش بپردازد

تصادف دو خودروی متعارف و خسارت کمتر از حداقل پوشش مالی

 قوانین تصادف با ماشین گران قیمت در مورد خسارت کمتر از حداقل پوشش مالی تصادف دو خودروی متعارف ، کلیه خسارت مالی دو خودروی متعارف مقصر قابل را پرداخت و جبران خواهد کرد.

تصادف دو خودروی متعارف و خسارت بیش از حداقل پوشش مالی

در جریان تصادف دو خودروی متعارف و میزان خسارت بیش از حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث شرکت بیمه خسارت را به اندازه حداقل پوشش بیمه شخص ثالث به راننده مقصر پرداخت می کند. البته راننده مقصر بایستی مابقی خسارت را خودش پرداخت کند.

اهمیت ارزش خودرو متعارف در خرید بیمه بدنه

ارزش خودرو در خرید بیمه بدنه نقش دارد. در زمان خرید بیمه بدنه ارزش خودروی نامتعارف یک مبلغ مشخص در طی اعلام در سال جاری می باشد، در طول اعتبار بیمه‌نامه بدنه، می توانید ارزش ماشین یا مبلغ بیمه بدنه خود را افزایش دهید.

البته با پرداخت حق بیمه و تهیه الحاقیه افزایش سرمایه هم می‌توانید پوشش خسارت مالی بیمه بدنه خودروی نامتعارف خود را نیز بیشتر کنید.

اهمیت بیمه شخص ثالث برای کلیه دارنندگان خودرو

در این مقاله به قوانین تصادف با ماشین نامتعارف پرداخته شد. وقتی شما یک خودروی متعارف دارید بهتر است به جز بیمه شاخص ثالث بیمه بدنه نیز خریداری کنید. چون بر اساس قوانین تصادف با ماشین لوکس بایستی دارنده در صورتی که خودروی متعارف مقصر حادثه است مبلغی معادل نصف دیه مرد در ماه حرام که هر سال تغییر می کند، بپردازد. این در حالی است که مابقی این مبلغ در صورت بیشتر بودن خسارت توسط خود شخص راننده ماشین نامتعارف یا لوکس پرداخت می شود در صورت داشتن بیمه بدنه شما رانندگان خودروی متعارف به راحتی می توانند خسارت را از بیمه دریافت کنند. امیدوارم از خواندن این مطلب از بهترین مرکز خریدار خودرو تصادفی، اطلاعات مفیدی درباره قوانین تصادف با ماشین نا متعارف را به دست آورده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

.